varemerker

Det smarteste du gjør, kan være varemerkeregistrering?

Om du eier eller sitter i et firma som vil bli kjent og husket av folket kan det være lurt å registrere varemerket ditt. Slik kan produktet vokse og det samme gjelder profitten. Det er også andre gode grunner til hvorfor du burde investere i varemerkeregistrering.

Det er også juridisk smart å registrere varemerket. Hvis du har registrert og fått godkjent ditt varemerket så er det ingen andre som kan kopierer eller ta varemerket ditt. Det vil bli ditt og assosiert med deg og firmaet. Hvis du selger bra av for eksempel en vare så er det kjedelig hvis en annen oppdager dette og lager kopi.

Hvordan en går frem med varemerkeregistrering

Et varemerket kan være mye forskjellig. Det kan være en figur, animasjon, en setning, kun noen bokstaver, en liten melodi og mye mer. Du designer og lager hvordan du vil at ditt varemerket skal være, så søker du om varemerkeregistrering. Hvis det du har søkt om blir godkjent, så kan du gratulere deg selv og fremtiden til selskapet ser mye lysere ut.

Du kan også noen ganger dessverre oppleve at det ikke blir godkjent. Dette kan være grunner som:

  • Det er altfor likt noen andres varemerke
  • Uoriginalt og skiller seg lite fra andre lignende
  • Ikke nok særpreg
  • Ikke henger sammen med produktet slik at det ikke gir noen mening

Du kan selvfølgelig registrere det på nytt når du har endre eller gjort justeringer på varemerket, slik at det passer til kravene. Det koster en liten sum penger å registrere varemerket, men det er absolutt nødvendig hvis du vil at ditt firma og produkt skal ha muligheten til å vokse.

Du tjener penger på det lengden og hvis andre vil bruke ditt varemerke så må de lage en avtale og betale for det. Man eier selve varemerket.

Ulike varemerker

Du vil at folk skal huske i tillegg til forhåpentligvis få gode assosiasjoner til produktet som selges. Varemerket skal gjøre et inntrykk og sette seg i hukommelsen til kjøperen.

MC Donals
Bilde av Alexey MakUnsplash

Spesielt viktig å ha et varemerket som speiler og viser hva produktet er. Dette produktet kan være alt fra:

  • Matkjeder, matprodukter
  • Leverandører og forhandlere
  • Klesmerker og butikker
  • Sminke og velværeprodukter
  • Sanger og artister
  • Biler og bilmerker

Det er ufattelig mange eksempler på forskjellige typer varemerker. Nesten alt vi kjenner i dag har et varemerket som mange av oss kjenner bare ved å se på det. De blir ofte reklamert for, og gir assosiasjon med noen av de mest velkjente logoer og selskaper.

Når vi tenker på kjente varemerker så er det sikkert mange som forskjellige som dukker opp i tankene. Alt fra Google, til Pepsi, Adidas og etc. disse er jo kjente varemerker som finnes over hele verden. I Norge har vi også mange kjente varemerker. Disse varemerkene er registrert og godkjent av Patentstyret i Norge.

Norske og skandinaviske varemerker

Mange av de norske og skandinaviske varemerkene vi ser i Norge er ofte gjengangere på tv-en og i butikkene. Man vil påstå at alle nordmenn kjenner disse velkjente varemerkene.

  • Ikea
  • Grandiosa
  • Finn
  • Tine
  • Sas
  • Gilde
  • Meny
  • Freia
  • Samsung
  • Lego
  • Kims

samsung-varemerke

De varemerkene som er listet ovenfor er noen av de mest kjente varemerkene i Norge. Listen viser selvfølgelig bare noen siden det er så mange å ta av.

Markedet for varemerket er enormt stort og det kommer stadig nye. Denne listen er noen gamle klassikere som mange husker ble reklamert på tv og i aviser.

Ting som fester seg

Flere kan huske som liten at for eksempel varemerket kims potetgull hadde en reklame som var svært populært og som ble spilt om og om igjen. Denne reklamen hadde en fengende melodi som lød som «ingen kims ingen kos«. Sangen og melodien sammen med teksten er blitt et av kims varemerker.

En slik fengende melodi som kims hadde i sine tider huskes fortsatt den dag i dag, og det kan til og med hende at melodien og teksten setter seg fast oppi hjernen. Det er akkurat derfor en vil ha et varemerke. For om vi hører teksten eller melodien nå, så vil vi umiddelbart knytte det til kims. Det er særegent og setter seg på hjernen.

Hvis vi så hiver ut fargen gul og blå sammen med ordet varemerke, hva vil en tenke på da? Jeg tror de fleste ville i det øyeblikket sett for seg Ikea og den lettgjenkjennelige logoen. Fargen til Ikea har blitt et av dens varemerker.

Det kjente og eksklusive designermerket Balenciaga, designet en veske verdt hele 2000 dollar som var inspirert av enda et varemerke fra Ikea. Nemlig frakta bag som er den ikoniske blå og gule baggen som du kan kjøpe hos Ikea i hensikt av å ta med deg og bære det du har kjøpt.

Toppbilde av: Katherine KrombergUnsplash