Når du sitter som leder for et veletablert snekkerfirma eller et rørleggerfirma som alltid har hatt et antall kunder, så er det vel ikke så viktig med webdesign på nettsidene?
I utgangspunktet så hadde ikke du som leder av ditt snekkerfirma eller din rørleggerbedrift en gang et ønske om å bruke tid på disse internettgreiene, men noen yngre ansatte insisterte på å opprette en nettside for bedriften, i tillegg til at de til og med insisterte på å opprette en Facebook-side.
Kanskje gikk du med på dette under sterk protest, men etter den ble etablert, så har den samme teksten blitt liggende i over ti år og åpningstidene på butikken som er knyttet til firmaet er ikke en gang lenger riktige.
Det kan vel ikke være noe å tjene på å slippe en webdesigner løs på disse nettsidene? De er det vel ingen som bruker? I stedet ønsker du kanskje heller å forsøke å finne ut hvorfor antallet kunder gradvis reduseres for hvert år som går?
De siste årene har forbrukerne endret hvordan de benytter seg av internett. Det er ikke lenger slik at man forholder seg til en lojalitet til alle håndverkerne man benytter. I stedet er antall håndverkere blitt flere slik at man ikke en gang nødvendigvis husker hvem man kontaktet sist man benyttet en rørlegger.
I dag ønsker forbrukerne å kunne finne rørlegger eller snekker ved å søke på nett. Hvis man allerede kjenner til en tilbyder, sjekker man nettsidene og ønsker i noen tilfeller å kunne finne ut om de tilbyr de tjenestene man trenger direkte på nettsidene, og kanskje til og med bestille dem på nett.
Forbrukerne er i dag blitt så vant til å finne ut det de trenger på nett at de ikke ønsker å ringe en bedrift for å finne ut av ting. I stedet velger de en annen bedrift som tilbyr tjenestene på nett.
Med effektive søkemotorer og internett tilgjengelig uansett hvor man er, så er telefonsamtaler mer forstyrrende enn de er ønskelige.
Trender innen internettbruk
For ca 10 år siden skjedde det en endring i bruk av nettbutikker, webdesign og nettbank.
Denne endringen kom sammen med at internett ble mer tilgjengelig for folk flest ved at det kom telefoner på markedet som man kunne benytte til å komme på nett.
Først var dette en tjeneste som ikke ga uendelig med muligheter, men som ble verktøyet man benyttet for å få nyheter rett på telefonen ved hjelp av nettaviser.
Før dette ble nettbutikkene stort sett benyttet av IT-interesserte og de som hadde daglig tilgang til en datamaskin med internettilgang.
Yngre personer var nysgjerrige men hadde gjerne ikke tilgang til kredittkort slik at de kunne benytte seg av denne muligheten enda. Med bedre telefoner og bedre telefon-nett, så fikk plutselig alle mulighet til å komme på nett når som helst.
For 5-7 år siden skjøt netthandelen fart i Norge, og i forbindelse med at netthandel og nettbank ble noe alle kjente til, så endret også kravene seg. Hvis man ikke fulgte med på hva de nye brukerne ønsket, så mistet man raskt nett-trafikk til fordel for de som fulgte med brukerne.
Brukeropplevelse
Kravene til brukeropplevelsen på nettsidene ble raskt høyere etter hvert som personer benyttet seg av nettbutikker og andre tjenester på nett. Tålmodigheten forsvant i forhold til spesielt interesserte som kunne vente på analoge modemer på fasttelefonlinjer bare et tiår tidligere.
Nettsider og nettbutikker må i dag gi resultater raskt og de må fungere når folk ønsker å benytte dem. Webdesign er derfor blitt ekstremt mye viktigere enn tidligere for å tilby ønsket brukeropplevelse.
Søkemotorrangering
Webdesign er direkte knyttet til en bra brukeropplevelse, og dette er igjen knyttet til hvordan søkemotorene rangerer nettsider i brukernes søk.
Man stiller krav til at brukerne skal kunne bruke de enhetene de ønsker, i tillegg til at alle enheter må levere det resultatet de ønsker så raskt som mulig, samt at man ønsker at sikkerheten er på topp når man handler på nett.
Hvis man håndterer webdesign og brukeropplevelse på en tilfredsstillende måte, så kan man dermed få nye besøkende uten ekstra kostnad fra søkemotorene.
Inspirasjon: https://mementor.no/webdesign/